HR-administratör

HR Center, affärsenhet Administration som ingår i affärområde Internservice

Uppsala kommun är en arbetsgivare med drygt 12 000 tillsvidareanställda inom cirka 200 olika yrken. Affärsområdet Internservice levererar tjänster som skapar mervärde för kommunens verksamheter och HR Center etablerades 2008. HR Center är en operativ enhet och i dagsläget är vi 23 medarbetare som arbetar inom områdena arbetsrätt, arbetsmiljö, rekrytering, omställning och utveckling. Vår affärsidé är att ge chefer stöd i alla förekommande personalprocesser genom ett konsultativt förhållningssätt, hög tillgänglighet och bred kompetens.

Arbetsuppgifter
Som HR-administratör kommer du i första hand att arbeta med att ge chefer administrativt stöd i rekryteringsprocesser. Kommunen publicerar cirka 1000 platsannonser per år och du kommer att vara en av tre administratörer som ansvarar för detta flöde.

Detta innebär bland annat följande arbetsuppgifter:

Utifrån ett underlag skapa annons som stäms av med berörda chefer
Bokning och beställning av annonsplats i olika medier
Ta in prisuppgifter för annonsering i olika medier
Administration och diarieföring av ansökningshandlingar
Besvara frågor från bland annat chefer och sökande rörande rekryteringsprocessen
Följa upp rekryteringsärenden för att säkerställa att tidplaner följs
Ansvara för att rekryteringsprocessens administrativa delar hanteras enligt kommunens riktlinjer
Utöver dessa uppgifter kommer du även att arbeta med andra administrativa ärenden, som fakturagranskning, utbildningsadministration, protokollskrivning och registrering av företrädesrätter enligt LAS.

I arbetet ingår dagliga kontakter med olika personer som är involverade i rekryteringsarbetet såsom chefer, sökande, leverantörer och kollegor på HR Center.
Du kommer att ingå i rekryteringsgruppen som för närvarande består av sex personer.


Kvalifikationer
Vi söker dig med utbildning inom området personaladministration på lägst gymnasienivå eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Vi vill att du har några års erfarenhet av administrativt arbete, gärna inom personalområdet.
Du har goda datorkunskaper och vana vid att arbeta med olika IT-baserade system och verktyg.

Vidare är du en flexibel administratör som trivs i en serviceinriktad roll. Du har förmåga att driva ditt arbete självständigt samt god samarbetsförmåga och förståelse för uppgifterna som beskrivs ovan.
Som person är du lugn, stabil och van att ha många saker igång. Det är viktigt att du har god kommunikationsförmåga och uttrycker dig tydligt i tal och skrift. Du ska vara strukturerad i ditt sätt att arbeta och ha sinne för detaljer, vara noggrann och effektiv.
Erfarenhet av arbete på uppdrag av kunder är meriterande såväl som tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet.

Upplysningar
OBS! Vi har inför varje annonsering av en tjänst tagit beslut om var vi annonserar, vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal från säljare som erbjuder annonserings- och rekryteringshjälp till alla nedanstående upplysningslämnare.

Carl Sterner, chef för HR Center 018-727 11 05

Fackliga företrädare:
Vision, 018-727 24 30

Har du frågor gällande registrering av din ansökan kontakta HR Center 018-727 23 02.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

"I Uppsala kommun vill vi ha mångfald i arbetslivet och ta till vara på de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten".

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Läs mer på arbetsförmedlingen
.